
- Denne begivenhed er allerede afholdt.
Svære målgrupper i surveys -Fysisk deltagelse
torsdag 24, november 2022 kl. 15:00 - 16:30
Nogle grupper er særligt vanskelige at få til at svare på surveys, og der skal noget mere eller noget andet til for at motivere til deltagelse. Ved dette arrangement kan du høre om erfaringer fra forskellige surveys – om udfordringerne, hvad der er forsøgt, og hvad der har virket.
Program
- Svære målgrupper – erfaringer og eksempler. Bo Bilde og Monika Klingsbjerg-Besrechel, DST Survey
DST Survey gennemfører dataindsamlinger blandt mange forskellige målgrupper. Udfordringer med at få svar bliver mere og mere udtalte, men der er særligt nogle grupper, som det er svært at få med i frivillige undersøgelser. Bo og Monika vil fortælle om, hvilke virkemidler DST Survey tager i brug for at søge at imødekomme kritisk bortfald.
- Når målgruppen ikke kan nås direkte. Sanne Lund Clement, Aalborg Universitet – dette oplæg vil være på Zoom
Oplægget vil give tre eksempler på undersøgelser, hvor det har været nødvendigt at tage kreative løsninger i brug for at få kontakt til målgruppen og få dem i tale:
- Survey blandt børn om deres idrætsvaner
- Survey blandt forældre til børn med særlige behov om barrierer for børnenes deltagelse i idrætsaktiviteter
- Survey blandt ældre modtagere af hjemmehjælp i eget hjem
- Rekruttering af unge gennem sociale medier. Sofie Have Hoffmann, Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet
Studier peger på, at rekruttering af unge til surveyundersøgelser via traditionelle metoder kan være udfordrende. Dette har fået flere til at afprøve alternative rekrutteringsstrategier i et forsøg på at opnå kontakt til de unge på nogle af de platforme, hvor de rutinemæssigt færdes. Sofie vil diskutere muligheder og begrænsninger ved rekruttering af unge via sociale medier med udgangspunkt i to eksempler: en undersøgelse af hvordan unge tacklede coronakrisen og et feasibility studie for en mental sundhedsfremmende indsats.